Inloggen bij zorgverzekeraar wordt moeilijker

Inloggen bij zorgverzekeraar wordt moeilijker

, door GoedkoopsteZorgverzekering.nl

Per 1 juli 2014 zal het inloggen bij zorgverzekeraars anders gaan verlopen. Momenten kun je bij zorgverzekeraars inloggen om bijvoorbeeld je polis in te zien, de polisvoorwaarden na te lezen en je online zorgverbruik te bekijken. Om dit te kunnen inzien kun je gebruik maken van je DigiD. Per 1 juli 2014 kun je nog steeds inloggen bij je zorgverzekeraar met je DigiD, alleen komt er wel een extra verificatie per sms bij. In deze sms vind je een code die je moet invullen op de website waarna je in je eigen omgeving van de zorgverzekeraar aan de slag kunt.

De beveiliging van een persoonlijke omgeving bij je zorgverzekeraar is belangrijk

De veiligheid van persoonlijke gegevens wordt steeds belangrijker, omdat steeds meer digitaal gebeurt, ook binnen de zorg. Je persoonlijke omgeving bij de zorgverzekeraar wordt hierdoor beter beschermd. Dit is belangrijk omdat er steeds meer informatie in de persoonlijke omgeving te vinden is. De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) eist daarnaast van zorgverzekeraars dat ze de persoonlijke omgeving optimaal beschermen. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft dan ook niet alleen deze maatregel ingesteld, maar ziet er ook op toe dat deze wordt uitgevoerd.

Hoe gaat het eruit zien per 1 juli 2014?

De grote vraag is natuurlijk hoe alles er uit komt te zien per 1 juli 2014? Per deze datum kun je alleen nog inloggen bij je zorgverzekeraar met je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Daarnaast heb je een code per sms nodig om in je persoonlijke omgeving van je zorgverzekeraar te komen. Houd er rekening mee dat je deze sms-functie zelf moet aanvragen via de website van DigiD. Wanneer je dit hebt geregeld, kun je probleemloos gebruik maken van de digitale mogelijkheden bij je zorgverzekeraar.

Vervelende gevolgen voor ouderen

Dit besluit brengt een aantal gevolgen met zich mee. Zo wordt het voor ouderen bijvoorbeeld steeds moeilijker om in te loggen bij een zorgverzekeraar. Denk bijvoorbeeld maar eens aan ouderen die niet allemaal een mobiele telefoon hebben. Hierdoor kunnen ze veel lastiger toegang krijgen tot de informatie die ze nodig hebben. Natuurlijk is het goed dat persoonlijke informatie beveiligd wordt, maar dit maakt het geheel wel complexer voor een grote groep verzekerden.

Wat kun je doen om het jezelf gemakkelijk te maken?

Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door tijdig de sms-functie in orde te maken via de website van DigiD. Dan kom je straks niet voor onverwachte of vervelende verrassingen te staan. Het lijkt in zijn geheel misschien wat complex en onhandig, maar uiteindelijk is de privacy van verzekerden het meest belangrijk. Door de inlogmethode beter te beveiligen voorkom je bijvoorbeeld dat er identiteitsfraude wordt gepleegd met jouw persoonlijke gegevens.

Reacties

  1. Ludo Bos schreef:

    Dat in het kader van de beveiliging een extra stap genomen moet worden is te begrijpen.
    Verzekeraars kunnen ook kiezen (i.p.v. DigiD) om binnen hun eigen omgeving het toegang criteria te verzwaren.
    Dit zou betekenen uiteindelijk nog steeds toegang verkrijgen zonder een extra code via SMS!
    Inloggen via DigiD zou een tweede keuze moeten zijn, en geen gedwongen (per 1 juli) te volgen methodiek.
    Ik heb bijvoorbeeld thuis toegang tot mijn bedrijf, waarbij als ik inlog mij via een E-mail een code wordt toegezonden, die bij elke inlogpoging weer veranderd.
    Waarom kiezen de verzekeraars en de overheid hier niet voor, om zo een gedwongen (want dat wordt het!) SMS via je mobiel te verkrijgen.
    En inderdaad zonder dit medium geen informatie!

    Ludo Bos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *