Kwart tijd langdurige zorg besteed aan administratie

Kwart tijd langdurige zorg besteed aan administratie

, door GoedkoopsteZorgverzekering.nl

Langdurige zorg administratie

Uit onderzoek van adviesbureau Berenschot blijkt dat mensen die in de langdurige zorg werken, een kwart van hun tijd kwijt zijn aan administratieve bezigheden. Opvallend is ook dat negen van de tien zorgverleners dat zelf ontzettend vervelend vinden. Het gaat namelijk ten koste van directe zorg aan cliënten en bewoners van zorginstellingen.

Elektronisch Cliënten Dossier

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder 4200 professionals in de zorg, laat zien dat verreweg de meeste tijd qua administratie opgaat aan het maken en up tot date houden van het Elektronisch Cliënten Dossier. Daarnaast kosten de administratieve werkzaamheden die uit overlegmomenten en vergaderingen voortkomen veel tijd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uitwerken van notulen of opstellen van feedback. Hoewel veel werknemers in de VVT-sector, de geestelijke gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg beseffen dat administratieve taken nu eenmaal bij hun werk hoort, vinden ze zelf maximaal 14% van hun werkbare tijd voldoende om hieraan te besteden, flink minder dan de 25% dan nu het geval is.

Overheid als schuldige?

De overheid wordt door velen als de schuldige gezien van deze toenemende administratieve belasting voor mensen in de zorg. Zorgaanbieders stellen dat met name de decentralisaties van 2015 grote gevolgen hebben. Hoewel er verschillende initiatieven zijn geweest op de regeldruk te verminderen, blijft de administratieve belasting onverminderd hoog. Door een gebrek aan eenduidigheid over de eisen van toezichthouders, overheden en zorgkantoren met betrekking tot registratie en verantwoording, is de administratieve belasting in veel gevallen zelfs toegenomen. Het onderzoek van Berenschot toont echter aan dat de overheid niet alleen kan worden aangewezen als verantwoordelijke. Ook zorginstellingen zelf hebben voor een toenemende mate van bureaucratie gezorgd. Ze leggen zichzelf en hun medewerkers namelijk veel extra regels en structuren op en interpreteren de regels van de overheid op een andere manier.

Tijdwinst boeken

Gelukkig is het geen bodemloze put zonder uitzicht op verbetering. Volgens het onderzoek zijn er namelijk ook manieren om de administratieve druk te verminderen en ervoor te zorgen dat de professionals zich meer kunnen richten op dat waar ze voor zijn aangenomen: zorg verlenen aan mensen die het nodig hebben. Zo kunnen zorginstellingen veel tijdwinst boeken door werkprocessen anders aan te pakken. Een voorbeeld is het gebruik van slimme ICT-oplossingen waarmee de geleverde zorg snel en effectief geregistreerd en verantwoord kan worden. Alleen daarmee al zou de tijd die men aan administratieve taken besteed al flink terug kunnen lopen.

Minimum eisen

Dat is echter niet het enige. Om te beginnen lijkt het verstandig dat alle zorgaanbieders zorgvuldig en overzichtelijk in kaart brengen wat de huidige regelgeving nu eigenlijk eist als het gaat om registratie en verantwoording. Daarbij is het van belang om de minimum vereisten in kaart te brengen. Volgens de regels kun je niet minder doen dat, maar meer doen is ook niet nodig. Dat is niets meer dan kostbare tijd verspillen die anders besteed kan worden aan de zorg van cliënten of bewoners van de zorginstelling. Wanneer er staat dat je iets in een paar zinnen moet omschrijven, hoeft het bijvoorbeeld geen half a4 tekst te worden. Hoewel het werken in de zorg nooit zonder registratie en administratie kan, is het wél mogelijk om te minderen. Onnodige administratie kan geschrapt worden en de processen kunnen slimmer en effectiever ingericht worden door bijvoorbeeld gebruiksvriendelijke en handige software.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *