Reclame door zorgverzekeraars

Reclame door zorgverzekeraars

, door GoedkoopsteZorgverzekering.nl

De zorgkosten rijzen al jaren de pan uit. Niet alleen de zorgpremie stijgt bijna elk jaar, dit geldt ook voor het eigen risico. Veel verzekerden klagen over de hoge zorgkosten en vinden daarom dat zorgverzekeraars niet teveel geld moeten uitgeven aan reclame en marketing. Uit onderzoek is gebleken dat verzekeraars in 2016 ruim 250 miljoen euro hebben uitgegeven aan adverteren en het opzetten van reclamecampagnes. Ze adverteerden onder meer op radio, televisie en internet. Wat zijn de voor- en nadelen van adverteren door verzekeraars en kan dit niet misschien beter worden afgeschaft? In dit artikel duiken we dieper in op deze vragen en gaan we tevens op zoek naar een mogelijke oplossing.

Waarom verzekeraars reclame maken

Zorgverzekeraars kun je ook wel zien als een onderneming. Net als andere bedrijven doen zorgverzekeraars er alles aan om zichtbaar te zijn voor hun doelgroep. Hoe meer verzekerden zich melden bij een verzekeraar, hoe groter de verdiensten. In principe klinkt dit heel logisch, maar schrijnend is wel dat verzekerden premie betalen voor de reclame die verzekeraars voor hen hebben gemaakt. Dit leidt er toe dat er stemmen opgaan om reclame door zorgverzekeraars af te schaffen. De vraag is echter of dit resulteert in een gewenst resultaat.

De nadelen van adverteren

Adverteren door verzekeraars is vooral nadelig voor verzekerden. Wat maakt het reclame maken nu zo nadelig?

  • Het reclamebudget wordt door zorgverzekeraars verrekend in de zorgpremie.
  • De grootste verzekeraars vallen in reclamecampagnes altijd op, want zij beschikken namelijk over het meeste geld en kunnen dus meer uitgeven.
  • Hoe meer reclame er wordt gemaakt, hoe groter de kans dat verzekeraars zich minder snel richten op de inhoud van zorgverzekeringen. Dit is vanzelfsprekend nadelig voor consumenten.

De voordelen van adverteren

Adverteren door verzekeraars levert consumenten niet alleen nadelen op. Er zijn ook flink wat voordelen te benoemen voor het maken van reclame door zorgverzekeraars:

  • Reclame herinnert verzekerden eraan dat overstappen wellicht interessante besparingen oplevert en dat zorg elders goedkoper kan. Natuurlijk wil je niet onnodig veel geld betalen voor je zorgverzekering, toch?
  • Reclame maken en adverteren zorgt voor een eerlijke concurrentiestrijd tussen verzekeraars. Dit is gunstig voor de consumenten, want er worden niet ongezien hoge premies in rekening gebracht bij verzekerden.
  • Nieuwe verzekeraars blijven relatief onbekend als er geen reclame meer wordt gemaakt. Door wel te adverteren is er juist volop aandacht voor nieuwe initiatieven.

Conclusie

Het maken van reclame door zorgverzekeraars levert dus zowel voor- als nadelen op. Wellicht is het adverteren helemaal niet zo erg en snappen de meeste consumenten ook wel dat je als zorgverzekeraar weinig aandacht krijgt als dit wordt verboden. Wel is het optioneel om het reclamebudget enigszins te beperken en niet onnodig veel geld uit te geven. Door effectieve reclamecampagnes op te zetten en meer in te zetten op goede verzekeringen, komen beide partijen elkaar tegemoet. Minder geld uitgeven aan reclame komt ten goede aan verzekerden, terwijl er net zo effectief wordt geadverteerd, zowel offline als online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *