Verkeerde keuze in zorgverzekering kost geld

Verkeerde keuze in zorgverzekering kost geld

, door GoedkoopsteZorgverzekering.nl

Twintig procent van de mensen geeft aan dat ze niet weten voor welke zorgverzekering ze moeten kiezen. Als redenen hiervoor wordt aangegeven dat de polissen te ingewikkeld zijn en er te weinig informatie wordt verstrekt door een onpartijdige instelling. Dit alles blijkt uit een onderzoek in augustus van de Nederlandse PatiĆ«nten en Consumenten Federatie (NPCF) onder zo’n tienduizend leden. Is zo’n uitslag niet zorgwekkend? Waarom bestaat ook hier niet meer transparantie, zodat we straks de zorgverzekering kiezen die het beste aan onze behoeften tegemoetkomt?

Te weinig overzicht

Het niet kunnen kiezen voor de juiste verzekering blijkt voor veel mensen een dure grap te zijn. Hiermee komen ze namelijk voor extra onverwachte uitgaven te staan. Of, zoals de laatste tijd wel erg vaak in het nieuws komt, gaan mensen zorg mijden. Ook op het gebied van zorgpolissen is de beloofde transparantie van Minister Schippers van Volksgezondheid en Welzijn hard nodig.

Door ook de aanvullende verzekeringen van het landelijk totaal van zo’n 40 verschillende zorgverzekeraars erbij te pakken, zijn er 350 combinaties voor een zorgverzekering mogelijk. Vijf procent van de ondervraagden bleek inderdaad de verkeerde zorgverzekering te hebben gekozen, met allerlei bijbetalingen voor de hoognodige zorg tot gevolg.

Hulp bij het kiezen voor een zorgverzekering

Tachtig procent van de ondervraagden geeft aan te willen weten of de zorgaanbieder wel een contract heeft bij de zorgverzekeraar. Daarnaast hebben veel ondervraagden behoefte aan een overzichtelijke presentatie van de overeenkomsten en verschillen tussen polissen bij diverse zorgverzekeraars, eventueel door het inzetten van een informatieve website.

Een ander alternatief is wat een groot deel van de ondervraagden betreft het wegvallen van veel keuzes binnen de polis, waardoor de polissen uniformer en de keuze beperkt wordt. Men kan op deze manier gemakkelijker een keuze maken en de verschillen tussen verzekeraars onderling zijn beter te overzien. Mensen willen zich meer bewust zijn van wat ze feitelijk kopen, zeker op een belangrijk vlak als de zorg.

Meer transparantie bij zorgverzekeraars

Onlangs lanceerde de NPCF een keuzegids voor zorgverzekeringen met onafhankelijk advies met betrekking tot verschillende verzekeringen. Hierdoor hoopt de federatie mensen beter te kunnen voorbereiden op het kiezen van een zorgverzekering. Deze gids dient niet als polisvergelijker, maar voorziet mensen van kennis die ze kan helpen bij het maken van een keuze voor een bepaalde zorgverzekering.

Daarnaast zal de NPCF met de Consumentenbond een onderzoek instellen naar de informatie die klanten bij hun zorgverzekeraar in ieder geval op de polis willen zien. Zo kunnen er criteria worden opgesteld zodat er meer informatie met een polis wordt meegestuurd. Hierdoor wordt het voor de klant helderder wat wel en wat niet is meeverzekerd. Met betrekking tot zorgpolissen mogen we wat betreft transparantie binnenkort dus enkele verbeteringen verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *