Wanbetalers zorgverzekering slecht geholpen

Wanbetalers zorgverzekering slecht geholpen

, door GoedkoopsteZorgverzekering.nl

De wanbetalersregeling voor zorgverzekeringen wordt volgens de Nationale Ombudsman slecht en onzorgvuldig uitgevoerd. Verzekerden krijgen niet alleen onjuiste informatie, maar worden ook nog eens van het kastje naar de muur gestuurd. Premies worden zonder enige aankondiging geïncasseerd en bovendien worden verzekerden veelal onvriendelijk behandeld. Tot deze schokkende conclusie komt Reinier van Zutphen, Nationale Ombudsman.

Nog meer onrust bij verzekerden

Al deze problemen zorgen vaak voor nog veel meer onrust bij mensen die al in de schuldsanering zitten of daarmee te maken krijgen. Ze bevinden zich vaak in een kwetsbare positie en door het slecht uitvoeren van de wanbetalersregeling komen ze vaak alleen nog maar dieper in de problemen terecht. Hoewel de wanbetalersregeling eigenlijk bedoeld is voor mensen die bewust de premies van hun zorgverzekering niet betalen, komt het er in de praktijk op neer dat vooral mensen geraakt worden die daadwerkelijk de premies niet kunnen betalen. Ze krijgen namelijk ook nog eens met een opslag op de zorgpremie zelf te maken en het wordt het daarmee onmogelijk gemaakt om aan hun betalingsverplichtingen te voldoen.

Zorginstituut erkent problemen

Het Zorginstituut die de wanbetalersregeling uitvoert, erkent de problemen die de Nationale Ombudsman benoemd. Er zijn niet alleen achterstanden bij desbetreffende instantie, ook zijn er ketenproblemen met grote instanties van de overheid, bijvoorbeeld het CJIB. Betaalachterstand op zorgkosten zijn na belastingschuld de meest voorkomende schulden in Nederland en daarom is de Nationale Ombudsman nauw betrokken bij deze wanbetalersregeling. Het steekt Reinier van Zutphen dat wanbetalers eigenlijk niet weten waar ze aan toe zijn. Zodra mensen 6 maanden hun zorgpremie niet hebben betaald, gaat er eigenlijk van alles mis bij de overheidsinstanties.

CAK neemt aanbevelingen serieus

Per 1 januari 2017 wordt de wanbetalersregeling niet langer uitgevoerd door het Zorginstituut. De werkzaamheden worden overgedragen aan het CAK. Deze instantie heeft aangegeven de aanbevelingen van de Nationale Ombudsman serieus te nemen en te kijken hoe de regelingen voor verzekerden beter kan worden uitgevoerd. Er zijn nog geen concrete uitspraken gedaan door het CAK hoe deze regeling kan worden verbeterd. Er zal echter wel iets moeten veranderen, want er maken momenteel zo’n 300.000 verzekerden in Nederland gebruik van deze regeling. Het is in ieder geval de wens van de Nationale Ombudsman dat in 2017 alles beter gaat.

Reacties

  1. Rob schreef:

    Door omstandigheden heb ik geen werk en geen inkomen en/of uitkering. Wij moeten rond komen van het kleine salaris van mijn partner. Dus ik heb OHRA gevraagd de basis verzekering door te laten lopen, maar de aanvullende stop te zetten. Scheelt toch weer een paar tientjes per maand. Je vraagt en praat gewoon tegen een betonnen paal.
    GEEN enkele medewerking, om de premie naar de basis te verlagen. Waardeloos…..van OHRA !!
    Ik zeg mijn polis dus op per 31 december a.s. Zo maken ze mensen nog meer financieel kapot, terwijl ik het netjes heb aangegeven……… DUS OHRA………..NIET DOEN !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *